Hur förhindrar man analbesvär?

Hemorrojder är det vanligaste analbesväret som får människor att besöka läkare. Den goda nyheten är att även om hemorrojder är vanligt, kan det ofta förhindras med livsstilsförändringar.1

Om du har utvecklat besvärliga symtom på hemorrojder eller analfissurer beror det förmodligen på hård avföring som får dig att spänna dig när du går på toaletten. Den enda bevisade förebyggande åtgärden för hemorrojder är att hålla avföring regelbundet genom att dricka mycket vatten och äta en diet med högt fiberinnehåll som fullkorn, frukt och grönsaker. Forskning tyder på att 30-40 g fiber per dag är nödvändig för att förhindra analsjukdom.2,3

Vikten av en hälsosam livsstil

Ett hälsosamt liv är det bästa sättet att förhindra analbesvär. Men vad är en hälsosam livsstil exakt och varför spelar det någon roll? Enligt Världshälsoorganisationen är en hälsosam livsstil ”ett sätt att leva som minskar risken för att bli allvarligt sjuk eller dö tidigt.” Många icke-överförbara sjukdomar kan undvikas helt genom att ändra vissa av våra beteenden, särskilt när det gäller kost och motion. Naturligtvis handlar ett hälsosamt liv inte bara om att undvika sjukdom. Det handlar också om att maximera fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande. Att njuta av livet och göra det längre

Vad säger vetenskapen?

Vetenskapen är tydlig – dessa grundläggande principer hjälper dig att leva ett hälsosamt liv och förebygga sjukdomar: 5,6

Rök inte, och om du redan gör det – sluta! Tobaksbruk kan leda till år av sjukdom och funktionshinder, för att inte tala om för tidig död.

Var fysiskt aktiv. Träning är inte bara för idrottare – fysisk aktivitet är nödvändig för att stimulera de inbyggda underhållssystemen i våra ben, leder, muskler och organ och håller dem unga.

Sund kost. Hela korn, frukt och grönsaker är packade med fiber och andra fördelaktiga näringsämnen och bör utgöra huvuddelen av din kost. Omvänt begränsa ditt intag av rött kött och animaliska fetter, eftersom för mycket av dessa kan bidra till sjukdom.

Moderera ditt drickande. Alkohol kan skada din hälsa och öka risken för skador, så drick inte mer än en eller två alkoholhaltiga drycker per dag.

Hur man tar hand om anus

Förutom att träna och äta en hälsosam kost för att hålla tarmrörelserna regelbundna, kommer god toalettpraxis och analhygien att hjälpa dig att förhindra obehag som hemorrojder och analfissurer. Du bör också välja underkläder av ofärgad bomull och undvik att bära irriterande kläder som tighta byxor. 7

Badrumsvanor

Den mest grundläggande förebyggande vården för ditt anus är att gå på toaletten utan dröjsmål när du känner behov. Försök att inte anstränga analmusklerna vid avföringen och stanna inte på toaletten mer än några minuter. Gnugga aldrig anus kraftigt med toalettpapper, eftersom det kan skada och irritera huden. Om du redan har klåda eller ont i anus, försök försiktigt klappa området med en våt trasa efter att du har tarmrörelse istället för att använda toalettpapper, torka sedan, lufttorka eller använd en hårtork på låg eller medelhög värme.8

Förebyggande hygienpraxis

Förebyggande vård innebär också att du rengör ditt analområde dagligen med vatten eller ett tvålfritt rengöringsmedel, eftersom tvål torkar ut huden runt anusen och kan göra det kliande. Använd aldrig våtservetter som inte är specifikt formulerade för att behandla hemorrojder, eftersom kemikalierna i vanliga våtservetter kan utlösa eller förvärra klåda och irritation. Ett varmt sitzbad är en annan hembehandling som kan hjälpa till att lindra obehag.9,10

Anala besvär försvinner ofta på egen hand utan behandling, men om de inte gör det och du är orolig för dina symtom, kontakta en läkare. Du kan också prova en receptfri produkt för att snabbt lindra klåda och smärta i analområdet.11

Relaterade produkter

Referenser

  1. The Diagnosis and Management of Haemorrhoidal Disease from a Global Perspective. Abramowitz, Laurent. Alimentary Pharmacology & Therapeutics. Volume 31, Supplement 1, May 2010
  2. The Diagnosis and Management of Haemorrhoidal Disease from a Global Perspective. Abramowitz, Laurent. Alimentary Pharmacology & Therapeutics. Volume 31, Supplement 1, May 2010
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  4. http://www.kznhealth.gov.za/healthyliving.pdf 2020-10-25
  5. http://www.kznhealth.gov.za/healthyliving.pdf 2020-10-25
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  8. https://www.healthdirect.gov.au/anal-care 2020-10-25
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  10. https://www.healthdirect.gov.au/anal-care 2020-10-25
  11. https://www.healthdirect.gov.au/anal-care 2020-10-25